Important Quantitative Aptitude Questions For SSC CGL 2018 : 8th January 2019

January 8, 2019    

Dear aspirants,


As you all know, the upcoming months are lined up with various important exams like SSC Translator, SSC Stenographer, RRB ALP, RPF SI and constable and many more, so we are here to help you with the subject that is common to all of the given exams. We are providing daily quantitative aptitude quizzes, practicing which will help you to score good marks in this section. We aim to provide the best study material to our readers with exam level questions to help them get used to the recent pattern. Attempt this quiz and check your preparation. 

जैसा कि आप सभी जानते हैं, आने वाले महीनों में DRDO STA, RRB ALP, RPF SI और कॉन्स्टेबल, SSC स्टेनोग्राफरJHT और कई अन्य विभिन्न परीक्षाओं के साथ तैयार किया गया है, इसलिए हम इस विषय में आपकी मदद करने के लिए यहां हैं जो दी गई परीक्षाओं में सभी के लिए आम हैहम दैनिक संख्यात्मक अभियोगिता प्रदान कर रहे हैं, इससे अभ्यास कर के आपको इस खंड में अच्छे अंक प्राप्त करने में मदद मिलेगी. हमारा उद्देश्य हमारे पाठकों को परीक्षा स्तर के प्रश्नों के साथ सर्वश्रेष्ठ अध्ययन सामग्री प्रदान करना है ताकि उन्हें हाल के पैटर्न में उपयोग करने में मदद मिल सके. इस प्रश्नोत्तरी का प्रयास करें और अपनी तैयारी की जांच करें.

Q1. The value of (1.2.3……9). (11.12.13…….19). (21. 22. 23……..29). (31.32. 33. ……… 39). (41.42.43…..49)(51. 52. 53…59)…(91.92…99)
(1.2.3……9). (11.12.13…….19). (21. 22. 23……..29). (31.32. 33. ……… 39). (41.42.43…..49)(51. 52. 53…59)…(91.92…99) का मान ज्ञात करें.

Q2. Find the value of  ∛(4913/2197)  
∛(4913/2197)   का मान ज्ञात करें.
 (a) 17/13
(b) 13/17
(c) 13/7
(d) 17/7
Q3. A can travel from A to B at speed v₁ kmph, travels back from B to A at speed v₂ kmph and again travel A to B at v₂ kmph. The average speed of the journey is?
A, A से B तक v₁ किमी प्रति घंटा की गति से यात्रा कर सकता है, B से A तक v₂ किमी प्रति घंटा की गति से वापिस यात्रा कर सकता है और A से B तक v₂ किमी प्रति घंटा की गति से पुनः यात्रा करता है। यात्रा की औसत गति क्या है?

Q4. If A, B, C are the angle of a triangle, then cot A. cot B + cot B  cot C + cot C. cot A will be equal to
यदि A, B, C एक त्रिभुज के कोण हैं, तो cot A. cot B + cot B cot C + cot C cot A किस के बराबर होगी। 
(a) tan 0°
(b) tan 45°
(c) tan 30°
(d) tan 60° 
Q5. M can complete 3/4 part of a work in 12 days and N can complete 2/7 part of the same work in 8 days. In how many days will both complete 11/14 part of the total work?
M किसी कार्य का ¾ भाग 12 दिनों में कर सकता है और N कार्य का 2/7 भाग 8 दिनों में कर सकता है. दोनों कुल कार्य का 11/14 भाग कितने दिनों में पूरा करेंगे? 
(a) 8
(b) 9
(c) 7
(d) 6
Q6. The sum of two numbers is 25 and sum of their square is 313. Calculate the numbers.
दो संख्याओं का योग 25 है और उनके वर्ग का योग 313 है। संख्याओं की गणना करें.
(a) 15, 10
(b) 18, 7
(c) 11, 14
(d) 12, 13
Q7. Charles has a right circular cylinder which he inserted completely into a right circular cone of height 30 cm. The vertical angle of the cone is 60° and the diameter of the cylinder is 8√3 cm. What is the volume of the cone?
 चार्ल्स के पास एक सही गोलाकार सिलेंडर है जिसे उन्होंने पूरी तरह से 30 सेमी ऊंचाई के एक सही परिपत्र शंकु में डाला। शंकु का ऊर्ध्वाधर कोण 60 ° है और सिलेंडर का व्यास 8√3 सेमी है। शंकु का आयतन क्या है?
(a) 3000/7 π cm³
(b) 3000π cm³
(c) 4860π cm³
(d) can’t be determined / ज्ञात नहीं किया जा सकता
Q8. The average marks obtained by 120 students was 35. If the average marks of passed candidates was 39 and that of failed candidates was 15. The number of candidates who passed the examination was?
120 छात्रों द्वारा प्राप्त किए गए औसत अंक 35 थे। यदि उत्तीर्ण उम्मीदवारों के औसत अंक 39 थे और असफल उम्मीदवारों के 15 थे. परीक्षा में उत्तीर्ण होने वाले उम्मीदवारों की संख्या कितनी थी?
(a) 20
(b) 90
(c) 110
(d) 100
Q9. What is the value of a – b when a² + b² – 6a – 6b + 18 = 0 ?
जब a² + b² – 6a – 6b + 18 = 0 तो a – b का मान ज्ञात करें.
(a) 0
(b) 3
(c) 6
(d) 9
Q10. Find the total surface area of frustum of cone having smaller radius = 7 cm and larger radius = 15 cm, height = 6 cm ?
छोटे त्रिज्या = 7 सेमी और बड़े त्रिज्या = 15 सेमी, ऊंचाई = 6 सेमी वाले कोन के कुल सतह क्षेत्र का पता लगाएं
(a) 1294 cm²
(b) 1552.5 cm²
(c) 1052.5 cm²
(d) 1124 cm²
Q 11. If there are 6 circles are surrounded by a rubber band. If the radius of circles is 10 cm. Find the length of rubber band (in cm) ?
अगर 6 सर्किल एक रबर बैंड से घिरे हैं। यदि सर्किल की त्रिज्या 10 सेमी है। रबर बैंड की लंबाई ज्ञात करें (सेमी में)?
(a) 120 + 20π
(b) 60 + 10π
(c) 60 + 120πr
(d) 120 + 10π
Q 12.  The angles of depression of the top and the bottom of a building of height h units, from the top of a monument of height H units are complementary. If the distance between the building and the monument is ‘a’ units, then it is always true that
एक H इकाई की ऊंचाई वाले स्मारक से एक h इकाई की ऊंचाई वाली इमारत के शीर्ष और तल के अवनमन कोण पूरक हैं. यदि ईमारत और स्मारक के बीच की दूरी ‘a’ इकाई है, तो यह सत्य है कि:
Directions (13-15):The HR department of an MNC prepared a report. The pie chart from this report shows number of employees the MNC has in different countries. Study the diagram and answer the following questions.
एक MNC के HR विभाग ने एक रिपोर्ट तैयार की। इस रिपोर्ट के पाई चार्ट में विभिन्न देशों में MNC के कर्मचारियों की संख्या दर्शाई गई है। आरेख का अध्ययन करें और निम्नलिखित प्रश्नों के उत्तर दें।


13.The most number of employees are from which country?
कर्मचारियों की सबसे अधिक संख्या किस देश से है?
(a) F
(b) C
(c) D
(d) A
14.What is the total number of employees of the MNC?
MNC के कर्मचारियों की कुल संख्या क्या है?
(a) 400
(b) 600
(c) 500
(d) 300
15.The measure of the central angle of the sector representing country F is ________ degrees.
देश F का प्रतिनिधित्व करने वाले क्षेत्र के केंद्रीय कोण का माप ________ डिग्री है।
(a) 48
(b) 80
(c) 60
(d) 56

You may also like to read:

- https://www.sscadda.com/2019/01/important-quantitative-aptitude-questions.html
Important Quantitative Aptitude Questions For SSC CGL 2018 : 8th January 2019 4.5 5 Yateendra sahu January 8, 2019 Dear aspirants, As you all know, the upcoming months are lined up with various important exams like  SSC Translator, SSC Stenographer...


Load comments

No comments:

Post a Comment