Dear Students,
- https://www.sscadda.com/2018/12/reasoning-questions-for-ssc-and-rrb.html
As you all know, the upcoming months are lined up with various important exams like SSC Translator, SSC Stenographer, RRB ALP, RPF SI and constable and many more, so we are here to help you with the subject that is common to all of the given exams. We are providing daily reasoning quizzes, practicing which will help you to score good marks in this section. We aim to provide the best study material to our readers with exam level questions to help them get used to the recent pattern. Attempt this quiz and check your preparation.
Q1. Select the related word/letters/numbers from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से सम्बंधित शब्द/वर्ण/संख्या का चयन करें.
Jailor : Prison : : Curator : ?
जेलर: जेल:: क्यूरेटर:?
(a) Cell/ सेल
(b) Museum/ संग्रहालय
(c) Warden/ प्रबंधक
(d) Cure/ इलाज
Q2. Find the odd word/letters/number from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से विषम शब्द/वर्ण/संख्या का चयन करें.
(a) Teacher/ अध्यापक
(b) Lawyer/ वकील
(c) Doctor/डॉक्टर
(d) Manager/प्रबंधक
Q3. A series is given, with one term missing. Choose the correct alternative from the given ones that will complete the series.
एक श्रृंखला दी गयी है, जिसमें एक टर्म अज्ञात है. दिए गए विकल्पों में से, उस टर्म का चयन करें जो इस श्रृंखला को पूरा करेगा?
AZ, CX, FU, ?
(a) IR
(b) IV
(c) JQ
(d) KP
Q4. A series is given, with one term missing. Choose the correct alternative from the given ones that will complete the series.
एक श्रृंखला दी गयी है, जिसमें एक टर्म अज्ञात है. दिए गए विकल्पों में से, उस टर्म का चयन करें जो इस श्रृंखला को पूरा करेगा?
5 , 10 , 30 , ? , 600 , 3600
(a) 120
(b) 100
(c) 90
(d) 60
Q5. यदि ‘-‘ का अर्थ ‘x’, ‘x’ का अर्थ ‘+’, ‘+’ का अर्थ ‘÷’ और ‘÷’ का अर्थ ‘-’, तो 40 x 12 + 3 – 6 ÷ 60 = ? का मान क्या है?
(a) 4
(b) 7
(c) 16
(d) 44
Q6. A driver left his village and drove North for 20 km after which he stopped for breakfast. Then he turned left and drove another 30 km, when he stopped for lunch. After some rest, he again turned left and drove 20 km before stopping for evening tea. Once more he turned left and drove 30 km to reach the town where he had supper. After evening tea, in which direction did he drive?
एक ड्राईवर अपने गाँव से निकलता है और 20 किमी उत्तर की ओर जाता है और उसके बाद नाश्ते के लिए रुकता है. फिर वह बाएं ओर मुड़ता है और अन्य 30 किमी चलता है, फिर वह लंच के लिए रुकता है. कुछ समय के बाद, वह फिर से बाएं मुड़ता है और 20 किमी चलता है फिर शाम की चाय के लिए रुकता है. वह दोबारा बाएं मुड़ता है और 30 किमी दूर शहर पहुँचता है जहाँ वह शाम का खाना खाता है. शाम की चाय के बाद, वह किस दिशा में जाता है?
(a) West/पश्चिम
(b) East/पूर्व
(c) North/उत्तर
(d) South/दक्षिण
Q7. How many triangles are there in the given figure?
दी गयी आकृति में कितने त्रिभुज है?
(a) 10
(b) 13
(c) 15
(d) 16
Q8. Find the odd word/letters/number pair from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से विषम शब्द/वर्ण/संख्या युग्म का चयन करें.
(a) 6, 612
(b) 5, 521
(c) 4, 46
(d) 7, 543
Q9. Which of the following diagrams represent the relationship among males, fathers, advocates?
निम्नलिखित में से कौन सा आरेख पुरुषों, पिता, अधिवक्ताओं के बीच संबंध का प्रतिनिधित्व करता है?
Q10. From the given answer figures, select the one in which the question figure is hidden/embedded.
दिए गए उत्तर आंकड़ों से, उस का चयन करें जिसमें प्रश्न आंकड़ा छिपा हुआ / एम्बेडेड है।

(a) a
(b) b
(c) c
(d) d
Q11. A piece of paper is folded and cut as shown below in the question figures. From the given answer figures, indicate how it will appear when opened.
एक कागज़ के टुकड़े को मोड़ कर पंच किया गया जैसा कि नीचे दर्शाया गया है. नीचे दिए गये चित्रों से ज्ञात कीजिये कि खोले जाने पर यह किस प्रकार का दिखेगा.

(a) a
(b) b
(c) c
(d) d
Q12. In the question, a word is represented by only one set of numbers as given in any one of the alternatives. The sets of numbers given in the alternatives are represented by two classes of alphabets as in two matrices given below. The columns and rows of Matrix I are numbered from 0 to 4 and that of Matrix II are numbered from 5 to 9. A letter from these matrices can be represented first by its row and next by its column, e.g., L can be represented by 12, 24, etc., and 'R' can be represented by 55, 67, etc.
Similarly you have to identify the set for the word 'TONE'
एक शब्द को केवल एक संख्या सेट से दर्शाया जा सकता है जैसा कि नीचे दिया है. विकल्पों में दिए गए संख्याओं के सेट दो वर्णों के द्वारा प्रस्तुत किए जाते हैं जैसा कि नीचे दिए गए मैट्रिकस में दिखाया गया है. मैट्रिक्स-I को 0 से 4 तक संख्या दी गई हैं और उसी प्रकार मैट्रिक्स II को 5 से 9 तक संख्याएं दी गई हैं. एक वर्ण को पहले उसकी पंक्ति द्वारा फिर उसके स्तम्भ द्वारा दर्शया जा सकता है, उदाहरण ‘L’ को 12, 24, आदि और ‘R’ को 55, 67, आदि द्वारा दर्शाया जा सकता है उसी प्रकार आपको शब्द 'TONE' के लिए संख्या सेट ज्ञात करना है.
(a) 85, 40, 58, 75
(b) 66, 21, 77, 56
(c) 97, 33, 65, 44
(d) 78, 57, 89, 32
Q13. A is mother of B , C is son of A , D is brother of E, E is daughter of B. Who is the grandmother of E?
A, B की माता है, C, A का पुत्र है, D, E का भाई है, E, B की बेटी है. E की ग्रैंडमदर कौन है?
(a) A
(b) B
(c) C
(d) D
Q14. From the given alternative words, select the word which cannot be formed using the letters of the given word.
दिए गए वैकल्पिक शब्दों से, उस शब्द का चयन करें जिसे दिए गए शब्द के अक्षरों का उपयोग करके गठित नहीं किया जा सकता है।
COURAGEOUS
(a) COURSE
(b) GRACE
(c) SECURE
(d) ARGUE
Q15. Find the missing numbers from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से अज्ञात संख्या का चयन करें.

(a) 120
(b) 360
(c) 100
(d) 240
Q1. Select the related word/letters/numbers from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से सम्बंधित शब्द/वर्ण/संख्या का चयन करें.
Jailor : Prison : : Curator : ?
जेलर: जेल:: क्यूरेटर:?
(a) Cell/ सेल
(b) Museum/ संग्रहालय
(c) Warden/ प्रबंधक
(d) Cure/ इलाज
Q2. Find the odd word/letters/number from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से विषम शब्द/वर्ण/संख्या का चयन करें.
(a) Teacher/ अध्यापक
(b) Lawyer/ वकील
(c) Doctor/डॉक्टर
(d) Manager/प्रबंधक
Q3. A series is given, with one term missing. Choose the correct alternative from the given ones that will complete the series.
एक श्रृंखला दी गयी है, जिसमें एक टर्म अज्ञात है. दिए गए विकल्पों में से, उस टर्म का चयन करें जो इस श्रृंखला को पूरा करेगा?
AZ, CX, FU, ?
(a) IR
(b) IV
(c) JQ
(d) KP
Q4. A series is given, with one term missing. Choose the correct alternative from the given ones that will complete the series.
एक श्रृंखला दी गयी है, जिसमें एक टर्म अज्ञात है. दिए गए विकल्पों में से, उस टर्म का चयन करें जो इस श्रृंखला को पूरा करेगा?
5 , 10 , 30 , ? , 600 , 3600
(a) 120
(b) 100
(c) 90
(d) 60
Q5. यदि ‘-‘ का अर्थ ‘x’, ‘x’ का अर्थ ‘+’, ‘+’ का अर्थ ‘÷’ और ‘÷’ का अर्थ ‘-’, तो 40 x 12 + 3 – 6 ÷ 60 = ? का मान क्या है?
(a) 4
(b) 7
(c) 16
(d) 44
Q6. A driver left his village and drove North for 20 km after which he stopped for breakfast. Then he turned left and drove another 30 km, when he stopped for lunch. After some rest, he again turned left and drove 20 km before stopping for evening tea. Once more he turned left and drove 30 km to reach the town where he had supper. After evening tea, in which direction did he drive?
एक ड्राईवर अपने गाँव से निकलता है और 20 किमी उत्तर की ओर जाता है और उसके बाद नाश्ते के लिए रुकता है. फिर वह बाएं ओर मुड़ता है और अन्य 30 किमी चलता है, फिर वह लंच के लिए रुकता है. कुछ समय के बाद, वह फिर से बाएं मुड़ता है और 20 किमी चलता है फिर शाम की चाय के लिए रुकता है. वह दोबारा बाएं मुड़ता है और 30 किमी दूर शहर पहुँचता है जहाँ वह शाम का खाना खाता है. शाम की चाय के बाद, वह किस दिशा में जाता है?
(a) West/पश्चिम
(b) East/पूर्व
(c) North/उत्तर
(d) South/दक्षिण
Q7. How many triangles are there in the given figure?
दी गयी आकृति में कितने त्रिभुज है?
(a) 10
(b) 13
(c) 15
(d) 16
Q8. Find the odd word/letters/number pair from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से विषम शब्द/वर्ण/संख्या युग्म का चयन करें.
(a) 6, 612
(b) 5, 521
(c) 4, 46
(d) 7, 543
Q9. Which of the following diagrams represent the relationship among males, fathers, advocates?
निम्नलिखित में से कौन सा आरेख पुरुषों, पिता, अधिवक्ताओं के बीच संबंध का प्रतिनिधित्व करता है?
Q10. From the given answer figures, select the one in which the question figure is hidden/embedded.
दिए गए उत्तर आंकड़ों से, उस का चयन करें जिसमें प्रश्न आंकड़ा छिपा हुआ / एम्बेडेड है।

(a) a
(b) b
(c) c
(d) d
Q11. A piece of paper is folded and cut as shown below in the question figures. From the given answer figures, indicate how it will appear when opened.
एक कागज़ के टुकड़े को मोड़ कर पंच किया गया जैसा कि नीचे दर्शाया गया है. नीचे दिए गये चित्रों से ज्ञात कीजिये कि खोले जाने पर यह किस प्रकार का दिखेगा.

(a) a
(b) b
(c) c
(d) d
Q12. In the question, a word is represented by only one set of numbers as given in any one of the alternatives. The sets of numbers given in the alternatives are represented by two classes of alphabets as in two matrices given below. The columns and rows of Matrix I are numbered from 0 to 4 and that of Matrix II are numbered from 5 to 9. A letter from these matrices can be represented first by its row and next by its column, e.g., L can be represented by 12, 24, etc., and 'R' can be represented by 55, 67, etc.
Similarly you have to identify the set for the word 'TONE'
एक शब्द को केवल एक संख्या सेट से दर्शाया जा सकता है जैसा कि नीचे दिया है. विकल्पों में दिए गए संख्याओं के सेट दो वर्णों के द्वारा प्रस्तुत किए जाते हैं जैसा कि नीचे दिए गए मैट्रिकस में दिखाया गया है. मैट्रिक्स-I को 0 से 4 तक संख्या दी गई हैं और उसी प्रकार मैट्रिक्स II को 5 से 9 तक संख्याएं दी गई हैं. एक वर्ण को पहले उसकी पंक्ति द्वारा फिर उसके स्तम्भ द्वारा दर्शया जा सकता है, उदाहरण ‘L’ को 12, 24, आदि और ‘R’ को 55, 67, आदि द्वारा दर्शाया जा सकता है उसी प्रकार आपको शब्द 'TONE' के लिए संख्या सेट ज्ञात करना है.

(a) 85, 40, 58, 75
(b) 66, 21, 77, 56
(c) 97, 33, 65, 44
(d) 78, 57, 89, 32
Q13. A is mother of B , C is son of A , D is brother of E, E is daughter of B. Who is the grandmother of E?
A, B की माता है, C, A का पुत्र है, D, E का भाई है, E, B की बेटी है. E की ग्रैंडमदर कौन है?
(a) A
(b) B
(c) C
(d) D
Q14. From the given alternative words, select the word which cannot be formed using the letters of the given word.
दिए गए वैकल्पिक शब्दों से, उस शब्द का चयन करें जिसे दिए गए शब्द के अक्षरों का उपयोग करके गठित नहीं किया जा सकता है।
COURAGEOUS
(a) COURSE
(b) GRACE
(c) SECURE
(d) ARGUE
Q15. Find the missing numbers from the given alternatives.
दिए गए विकल्पों में से अज्ञात संख्या का चयन करें.

(a) 120
(b) 360
(c) 100
(d) 240
You may also like to read:
No comments:
Post a Comment