
Dear students, you know that QUANT is a part of getting points and every chapter is important. Therefore, we are providing 15 questions of quant. Solve all these quizzes every day so that you can improve your accuracy and speed. We also provide lots of quant questions. So you can practice that chapter which takes more time to solve the questions.
प्रिय पाठकों, आप सभी जानते हैं कि संख्याताम्क अभियोग्यता का भाग बहुत ही महत्वपूर्ण है. इसलिए हम आपको संख्यात्मक अभियोग्यता कि 15 प्रश्नों कि प्रश्नोत्तरी प्रदान कर रहे हैं. इन सभी प्रश्नोत्तरी को दैनिक रूप से हल कीजिये ताकि आप अपनी गति और सटीकता में वृद्धि कर सकें. हम आपको अन्य कई संख्यात्मक अभियोग्यता के प्रश्न प्रदान करेंगे. ताकि आप पाठ्यक्रम अनुसार उन्हें हल कर पायें.
Q1. Reduce 2530/1430 to lowest terms.
2530/1430 को न्यूनतम पदों तक कम कीजिये.
(a) 47/17
(b) 23/13
(c) 47/19
(d) 29/17
Q2. If 5x – 3 ≥ 3 + x/2 and 4x – 2 ≤ 6 + x; then x can take which of the following values?
यदि 5x – 3 ≥ 3 + x/2 और 4x – 2 ≤ 6 + x; तो x को निम्लिखित में कौन सा मान प्राप्त होगा?
(a) 1
(b) 2
(c) –1
(d) –2
Q3. The first and last terms of an arithmetic progression are 32 and –43. If the sum of the series is –88, then it has how many terms?
एक अंकगणितीय प्रगति के पहले और अंतिम पद 32 और -43 हैं. यदि श्रंखला का योग -88 है, तो इसमें कितने पद है?
(a) 16
(b) 15
(c) 17
(d) 14
Q4. The difference between simple and compound interests compounded annually on a certain sum of money for 2 years at 18% per annum is Rs 81. The sum is ____.
2 वर्षों के लिए 18% प्रति वार्षिक की दर से निश्चित राशि पर, संयोजित होने वाले साधारण और चक्रवृद्धि ब्याज के बीच का अंतर 81 रु है. योग है____
(a) Rs 2500
(b) Rs 5000
(c) Rs 10000
(d) Rs 7500
Q5. In what ratio is the segment joining (12, –1) and (–3, 4) divided by the Yaxis?
(12, –1) और (–3, 4) को जोड़ने वाले रेखाखंड को Y अक्ष किस अनुपात में विभाजित करता है?
(a) 4:1
(b) 1:4
(c) 4:3
(d) 3:4
Q6. The line passing through (4,3) and (y,0) is parallel to the line passing through (–1,–2) and (3,0). Find y?
(4,3) और (y,0) से गुजरने वाली रेखा (–1,–2) और (3,0) से गुजरने वाली रेखा के समान है. Y ज्ञात कीजिए?
(a) –1
(b) –2
(c) 2
(d) –5
Q7. A bag has Rs 20 in the form of 1rupee, 50paise and 10paise coins in the ratio of 2:3:5. Find the number of 50paise coins.
एक बैग में 20 रु - 1 रुपये, 50 पैसे और 10 पैसे की सिक्के के रूप में है जिनका अनुपात 2:3:5. है. 50 पैसे के सिक्कों की संख्या ज्ञात कीजिए?
(a) 25
(b) 10
(c) 15
(d) 5
Q8. In a class of 60 students there are 33 girls. The average weight of these girls is 62 Kg and average weight of the full class is 66.5 kg. What is the average weight of the boys of the class?
एक कक्षा में 60 विद्यार्थी हैं जिनमें 33 लड़कियां हैं. इन लड़कियों का औसत वजन 62 किग्रा है और पूरी कक्षा का औसत वजन 66.5 किग्रा है. कक्षा में लड़कों का औसत वजन क्या है?
(a) 72 kg
(b) 71 kg
(c) 70 kg
(d) 73 kg
Q9. When a number is increased by 32, it becomes 116% of itself. What is the number?
यदि एक संख्या में 32 से वृद्धि होती है तो वह अपने आप में 116% हो जाती है. संख्या क्या है?
(a) 384
(b) 480
(c) 200
(d) 288
Q10. If the sum of the measures of all the interior angles of polygon is 1800°, find the number of sides of the polygon?
यदि बहुभुज के सभी आंतरिक कोणों के माप का योग 1800° है तो बहुभुज की भुजाओं की संख्या ज्ञात कीजिए?
(a) 12
(b) 14
(c) 16
(d) 8
No comments:
Post a Comment