Important Quantitative Aptitude Questions for SSC CHSL Tier-1 2018

January 15, 2018    



Dear students, you know that QUANT is a part of getting points and every chapter is important. Therefore, we are providing 15 questions of quant. Solve all these quizzes every day so that you can improve your accuracy and speed. We also provide lots of quant questions. So you can practice that chapter which takes more time to solve the questions.

प्रिय पाठकों, आप सभी जानते हैं कि संख्याताम्क अभियोग्यता का भाग बहुत ही महत्वपूर्ण है. इसलिए हम आपको संख्यात्मक अभियोग्यता कि 15 प्रश्नों कि प्रश्नोत्तरी प्रदान कर रहे हैं. इन सभी प्रश्नोत्तरी को दैनिक रूप से हल कीजिये ताकि आप अपनी गति और सटीकता में वृद्धि कर सकें. हम आपको अन्य कई संख्यात्मक अभियोग्यता के प्रश्न प्रदान करेंगे. ताकि आप पाठ्यक्रम अनुसार उन्हें हल कर पायें.


Q1. If 3/4 of a number is 7 more than 1/6 of the number then 5/3 of the number is?
यदि एक संख्या  3/4 , संख्या के 1/6 से 7 अधिक है तो संख्या का 5/3 होगा:
(a) 12
(b) 18
(c) 15
(d) 20

Q2. If x = 1/√(2 + 1) then (x + 1) equal to?
यदि x = 1/√(2 + 1) है तो (x + 1) बराबर होगा:
(a) √2+1
(b) √2-1
(c) √2
(d) 2

Q3.  If a * b = a + b + a/b, then the value of 12 * 4 is?
यदि a * b = a + b + a/b, है तो 12 * 4 का मान है:
(a) 20
(b) 21
(c) 48
(d) 19

Q4. Find the maximum number of trees which can be planted, 20 meters apart, on two sides of a straight road 1760 meters long?
1760 मीटर लम्बी एक सीधी सड़क की दोनों तरफ 20 मीटर की दूरी पर अधिकतम कितनी संख्या में पेड़ लगाए जा सकते हैं?
(a) 180
(b) 178
(c) 174
(d) 176

Q5. Mohan gets 3 marks for each correct sum and loses 2 marks for each wrong sum. He attempts 30 sums and obtains 40 marks. The number of sums solved correctly is?
मोहन प्रत्येक सही सवाल के लिए 3 अंक प्राप्त करता है और प्रत्येक गलत उत्तर के लिए 2 अंक खो देता है. वह 30 सवाल करता है और 40 अंक प्राप्त करता है. हल किए गए सही सवालों की संख्या है:
(a) 15
(b) 20
(c) 25
(d) 10

Q6. Two trains 108 m and 112 m in length are running towards each other on the parallel lines at a speed of 45 km/hr and 54 km/hr respectively. To cross each other after they meet, it will take?
108 मी और 112 मी लम्बी दो ट्रेन समान्तर पटरियों पर क्रमशः 45 किमी/घं और 54 किमी/घं की गति से एक दूसरे की ओर दौड़ रही हैं. उनके मिलने के बाद एक दूसरे को पार करने में लगने वाला समय होगा:
(a) 12 sec
(b) 9 sec
(c) 8 sec
(d) 10 sec

Q7. Two trains 150 m and 120 m long respectively moving from opposite directions cross each other in 10 seconds. If the speed of the second train is 43.2 km/hr, then the speed of the first train is?
क्रमशः 150 मीटर और 120 मीटर लम्बी दो ट्रेनें विपरीत दिशाओं से आगे बढ़ती हैं और एक  दूसरे को 10 सेकंड में पार कर लेती हैं. यदि दूसरी ट्रेन की गति 43.2 किमी/घं है तो पहली ट्रेन की गति है:
(a) 54 km/hr
(b) 50 km/hr
(c) 52 km/hr
(d) 51 km/hr

Q8. A bus moving at a speed of 45 km/hr overtakes a truck 150 meters ahead going in the same direction in 30 seconds. The speed of the truck is?
45 किमी/घं की गति से चल रही एक बस, समान दिशा में 150 मीटर दूरी पर चल रहे ट्रक को 30 सेकंड में ओवरटेक कर लेता है. ट्रक की गति है:
(a) 27 km/hr
(b) 24 km/hr
(c) 25 km/hr
(d) 28 km/hr

Q9. A passenger train 150m long is traveling with a speed of 36 km/hr. If a man is cycling in the direction of the train at 9 km/hr., the time taken by the train to pass the man is?
एक यात्री ट्रेन 150 मी लम्बी है जो 36 किमी/घं की गति से यात्रा करती है. यदि एक आदमी ट्रेन की दिशा में 9 किमी/घं की दर से साइकिल चला रहा है तो ट्रेन द्वारा आदमी को पार करने में लिया गया समय है:
(a) 10 sec
(b) 15 sec
(c) 18 sec
(d) 20 sec

Q10. The speed of two trains are in the ratio 6 : 7. If the second train runs 364 km is 4 hours, then the speed of first train is?
दो ट्रेनों की गति 6:7 के अनुपात में है. यदि दूसरी ट्रेन 4 घंटों में 364 किमी दौड़ती है तो पहली ट्रेन की गति है:
(a) 60 km/hr
(b) 72 km/hr
(c) 78 km/hr
(d) 84 km/hr

Q11. On mixing two classes A and B of students having average marks 25 and 40 respectively. The over all average obtained is 30. Find the ratio of the students in the class A and B?
दो कक्षाओं A और B के विद्यार्थियों को मिलाया जाता है जिसमें उनके अंकों का औसत क्रमशः 25 और 40 है. प्राप्त की गयी पूर्ण औसत 30 है. कक्षा A और B में विद्यार्थियों क अनुपात ज्ञात कीजिए? 
(a) 2 : 1
(b) 5 : 8
(c) 5 : 6
(d) 3 : 4

Q12. At present the ratio of the age of Maya and Chhaya is 6 : 5 and fifteen years from now, the ratio will get changed to 9 : 8. Maya’s present age is?
माया और छाया की आयु का वर्तमान अनुपात 6 : 5 है और अब से पंद्रह वर्ष बाद यह 9:8 में परिवर्तित हो जायेगा, माया की वर्तमान आयु है:
(a) 21 years
(b) 24 years
(c) 30 years
(d) 40 years

Q13. What must be added to each term of the ratio 7 : 11, so as to make it equal to 3 : 4?
7 : 11 अनुपात की प्रत्येक पद में कितना जोड़ा जाना चाहिए जिससे वह 3:4 के समान्तर हो सके?
(a) 8
(b) 7.5
(c) 6.5
(d) 5

Q14. The sum of three numbers is 68. If the ratio of the first to the second be 2 : 3 and that of the second to the third be 5 : 3, then the second number is?
तीन संख्याओं का योग 68 है. यदि पहली से दूसरी का अनुपात 2 : 3  और दूसरी से तीसरी का अनुपात 5 : 3 होगा तो दूसरी संख्या है?
(a) 30
(b) 58
(c) 20
(d) 48

Q15. Two number are in the ratio 4 : 5 and their L.C.M. is 180. The smaller number is?
दो संख्याएं 4 : 5 के अनुपात में हैं और उनक लघुत्तम समापवर्त्य 180 है. छोटी संख्या है:
(a) 9
(b) 15
(c) 36
(d) 45

You May also like to read:






CRACK SSC CGL 2017


- http://www.sscadda.com/2018/01/important-quantitative-aptitude-for-ssc-chsl-tier1.html
Important Quantitative Aptitude Questions for SSC CHSL Tier-1 2018 4.5 5 Yateendra sahu January 15, 2018 Dear students, you know that QUANT is a part of getting points and every chapter is important. Therefore, we are providing 15 questions...


Load comments

No comments:

Post a Comment